Ba Piramidi

BA PİRAMİDİ

Kamu Kurumlarının Yaşamsal İhtiyaç Hiyerarşisi

Bir kamu hizmetinin sunulmasındaki ihtiyaçları temel ve ileri düzeyde belirlemek ve sınıflandırmak için oluşturan hiyerarşik yapıya BA PİRAMİDİ denir. Bu, aynı zamanda ‘’kamu sektörünün sürdürülebilir ihtiyaç hiyerarşisi’’ olarak da adlandırılır.

Beş bölümden oluşan Ba Piramidi’nde ilk üç basamak temel ihtiyaçları, sonraki iki basamak ileri düzeydeki ihtiyaçları oluşturmaktadır.

Temel ihtiyaçların ilk basamağı kamusal hizmet üretimidir. Kamuda, vatandaşların ve diğer paydaşların yararlanması için hizmet üretmek gerekmektedir. Kamusal hizmet kendi içerisinde yerel hizmetler ve merkezi hizmetler olmak üzere iki ayrı şekilde üretilir. Kamusal hizmet üretimi olmazsa diğer basamaklara da geçiş yapılamaz.

İkinci basamak paydaş memnuniyetidir. Kamusal hizmetlerin bir özelliği kamu üretiminde memnuniyetin sağlanmasıdır. Memnuniyetin olmaması durumunda hükümette kim varsa bir sonraki seçimde oy azalması yaşar. Kamusal hizmet üretiminde her ne kadar bürokratlar bulunsa da bedelini hükümetler öder. Özellikle sosyal medyanın bu kadar geliştiği günümüzde, yaratacağı etki nedeniyle kamusal hizmetlerden duyulacak memnuniyetsizlik, kurumun itibarı açısından çok önemli hale geldi. Yani ‘’vatandaş kamunun velinimetidir’’, denilebilir.

Kamusal hizmet üretimi yaptınız, hizmetten faydalananlarda memnuniyet yarattınız. Şimdi sıra bu kaliteli hizmeti sürekli hale getirecek sürdürülebilir program oluşturmaya geldi. Sürdürülemeyen hiçbir hizmet başarılı değildir ve paydaşlarında memnuniyet yaratmaz. İlk zamanlarda memnuniyet olsa da sonrasında aynı şiddetle memnuniyetsizlik meydana gelir.  Temel çalışmalar döngüsü sağlıklı şekilde ilerledikten sonra kamunun ileri düzeydeki ihtiyaçlarını karşılaması gerekmektedir.

İlerlemenin birinci adımı, iletişim ihtiyacını gerçekleştirmektir. Eskiden kamunun yüzü asık olduğu kabul edilmişti. Lakin günümüzde kamunun her daim güleryüzlü, paydaşlarıyla sıkı bir iletişim içerisinde olması durumu hasıldır. Kamunun sadece hizmeti üretip, ‘’isteyen faydalanır, isteyen faydalanmaz’’ deme şansı yok. Tüm paydaşların faydalanabilir haline getirilmesi şart. Temel düzeyde tek başına bu durum yeterli olsa da ileri düzeyde kamu paydaşlarıyla karşılıklı iletişim içerisine girilmesi gerekiyor. İleri düzeydeki ihtiyacı hizmet üretimi + iletişim olarak formüle edebiliriz.

Kamunun kendini gerçekleştirdiği zirve noktası ise kurumsallaşma. Kurumsallaşan kurumların gerek hizmet kalitesi gerekse de sürdülebilir hale gelmesi için kurumsal yapıya dönüşmesi gerekmektedir. Kurumsallığını tamamlayan kurum, sadece yegane amacı olan paydaş memnuniyetini sağlamaz; devletinin bir değeri haline gelir.